z ostatniej chwili
UWAGA !!! Od 1 paździenika zmiana godzin pracy urzędu, PONIEDZIAŁEK, WTOREK, ŚRODA 7:30 - 15:30, CZWARTEK 10:00 - 18:00, PIĄTEK 7:00 - 15:00 W związku ze zmianą godzin otwarcia Urzędu zmianie ulegają godziny funkcjonowania KASY URZĘDU: WTOREK 8.00-12.00, ŚRODA 13.00-15.00, CZWARTEK 10.00-14.00 SPRAWY ZWIĄZANE Z EWIDENCJĄ LUDNOŚCI ORAZ Z DOWODAMI OSOBISTYMI ZAŁATWIANE SĄ W GODZINACH: PONIEDZIAŁEK, WTOREK, ŚRODA – OD 7:30 DO 15:00 CZWARTEK – OD 10:00 DO 17:30 PIĄTEK – OD 7:00 DO 14:30
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem
Powiększ: A A A
A A A A A

Aktualności


Gliśnianie poznali ciekawe języki i kultury świata

30/05/2019, dodał: Magda Polańska czytano: 3238 razy
Uczniowie Szkoły Podstawowej w Glisnem mieli okazję poznać niektóre języki świata – te popularne i te zagrożone wyginięciem, dzięki projektowi jaki został opracowany w tej placówce.

Do szkoły pod Luboniem przyjechała Natalia Mamak, która opowiadała  uczestnikom projektu o języku japońskim. Bardzo dobrze go zna i promuje. Dzięki jej prezentacji, tradycyjnemu ubiorowi i ciekawostkom na temat Japonii młodzi gliśnianie mogli poczuć się jak mieszkańcy Kraju Kwitnącej Wiśni.  Zainteresowanie wzbudziły również smakołyki rodem z Japonii i wiele ciekawych pamiątek z pobytu gościa w tym fascynującym kraju.

Kolejnym elementem tego projektu była prezentacja  Roberta Kośmidra, który jest nauczycielem w szkole w Glisnem, ale  również tłumaczem języka arabskiego. Dzięki jego barwnej opowieści, zdjęciom z wizyt w Jordanii, Maroku czy Arabii Saudyjskiej młodzi Zagórzanie zobaczyli te interesujące miejsca. Były również próby nauki podstawowych zwrotów w języku arabskim i pisania swoich imion w tym języku.

Uczniowie klas V i VI przygotowali prezentacje, stroje, przekąski, które promowały języki zagrożone wyginięciem. Uczestnicy projektu z tych zajęć mogli się dowiedzieć jak ubierają się i jaką kuchnię preferują Kaszubi; gdzie można spotkać ludzi mówiących językiem Nenets;  dlaczego kobiety z plemienia Ainu na Hokkaido malują sobie wąsy; kim są Baskowie; czy warto odwiedzić plemię Dani na wyspach Papuy Nowej Gwinei...

Projekt spotkał się z dużym zainteresowaniem naszej małej, szkolnej  społeczności – zajęcia podsumowuje ich szkolna koordynatorka. Dzięki wykorzystaniu interesujących stron internetowych np. platformy TEDed, nasi uczniowie dowiedzieli się wiele na temat różnorodności świata i roli jaką spełniają w życiu człowieka języki.

Rok 2019 proklamowany został Międzynarodowym Rokiem Języków Rdzennych (International Year of Indigenous Languages - IY2019). Inicjatywa ta została wymyślona przez UNESCO  i ma na celu uświadomienie, jak ważna jest ochrona i promocja języków rdzennych, z których wiele zagrożonych jest wyginięciem – to aż 40 % z około 6700 używanych na świecie języków.

Najpopularniejsze języki ojczyste to: chiński (nazywany mandaryńskim), angielski, hiszpański, hindi i arabski. Natomiast zagrożone wyginięciem są języki używane przez małe społeczności w sytuacji, gdy są one  porzucane przez użytkowników na rzecz innego języka np. urzędowego. Wiele spośród tych języków jest właściwie nieznana np.: Achi, Komi, Abong, Fulfulde.

Anna Stanisławska