z ostatniej chwili
Uprzejmie informuję, że od dnia 13 czerwca 2024 roku do dnia 31 sierpnia 2024 roku Urząd Gminy Mszana Dolna będzie czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 15.00 Kasa urzędu czynna: Wtorek: 8:00-12:00 Środa: 13:00-15:00 Czwartek: 8:00-12:00 Wpłaty dokonać można w każdej placówce BS Mszana Dolna – bez prowizji
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem
Powiększ: A A A
A A A A A

Aktualności


Matematyka obecna jest wszędzie

08/07/2015, dodał: Magda Polańska czytano: 5920 razy
„Matematyka obecna jest wszędzie” to cykl zajęć, podczas których uczniowie Szkoły Podstawowej w Glisnem mogli wykazać się wiedzą matematyczną, techniczną i informatyczną w sposób niekonwencjonalny.

Innowacyjność zajęć polegała na propagowaniu idei nauki przez działanie oraz wykorzystaniu najbardziej efektywnych metod przekazywania wiedzy takich jak projekt edukacyjny oraz metoda czynnościowego nauczania matematyki. Głównym celem zajęć było rozbudzanie zainteresowań przedmiotami ścisłymi: matematyką, techniką, informatyką oraz rozwijanie postawy twórczej uczniów. Projekt realizowany był od 15 września 2014 roku do 15 czerwca 2015 roku podczas zajęć koła matematycznego oraz wycieczek szkolnych. Uczniowie bardzo chętnie uczestniczyli w zajęciach, podczas których byli bardzo zaangażowani i skupieni na swojej pracy. Projekt innowacji składał się z kilku głównych tematów poświęconych zastosowaniu matematyki w różnych dziedzinach życia.

„Matematyka w przyrodzie”

  • Spiralny kształt muszli ślimaków

W ramach zajęć uczniowie rysowali muszle ślimaków na podstawie konstrukcji ślimaka Teodorosa. Dowiedzieli się przez to w jaki sposób można wyznaczyć długości odcinków będących pierwiastkami kolejnych liczb naturalnych. Szukając informacji dotyczących muszli mięczaków natrafili również na inne ciekawe wnioski dotyczące powiązania przyrody z matematyką.

  • Symetria wśród jesiennych liści

Podczas zajęć uczniowie szukali symetrycznych liści oraz znajdowali wśród jesiennych liści osie symetrii. Wyniki swojej pracy przedstawili na plakatach, które zostały wywieszone na gazetce matematycznej. Uczniowie sfotografowali również liście, które wydały im się najbardziej symetryczne.

  • Plaster miodu jako graniastosłup sześciokątny

Podczas zajęć uczniowie rysowali siatki graniastosłupów prawidłowych sześciokątnych, a następnie wykonywali modele tych brył. Wykonano kilkanaście modeli, a następnie sklejono je ze sobą ścianami wykonując w ten sposób model plastra miodu.

„Muzyczna matematyka”

Matematyka jest nauką ścisłą i domeną ludzkiego umysłu. Muzyka jako sztuka odnosi się bezpośrednio do naszych emocji. Podczas zajęć uczniowie szukali powiązania muzyki z matematyką. Dowiedzieli się, że matematyka występuje w wartości nut oraz w rytmie. Przygotowali plakaty ilustrujące te zależności oraz próbowali na podstawie poznanych własności stworzyć własny, krótki utwór muzyczny. Jedna z uczennic przygotowała prezentację multimedialną przedstawiającą powiązanie matematyki z muzyką.

„Moja lokata, czyli procentowa matematyka”

Podczas zajęć uczniowie szukali zastosowania procentów nie tylko w matematyce, ale i w życiu codziennym. Na pierwszy rzut nasunęły się uczestnikom obniżki towarów i usług, zatem szukając informacji na ten temat przygotowali materiały, które pomogą innym uczniom zrozumieć pojęcie i zastosowanie procentów. Uczniowie szukali również informacji na ten temat w bankach, gdzie znaleźli ogromne zastosowanie matematyki. Dowiedzieli się, co to jest kredyt, pożyczka czy oprocentowanie lokat oraz otrzymali informacje w formie ulotek na temat zakładania SKO. Uczniowie ćwiczyli podczas zajęć obliczanie podatku VAT od danych towarów i usług posługując się arkuszem kalkulacyjnym.

„Matematyka w architekturze”

Podczas wycieczki do Krakowa uczniowie fotografowali zabytki oraz rozpoznawali wśród nich bryły przestrzenne. Na Wawelu zobaczyli symetryczne mozaiki na podłogach w komnatach królewskich. Następnie podczas zajęć przygotowali prezentacje multimedialne dotyczące brył w architekturze światowej. Niektórzy opisali Piramidę Cheopsa, która kształtem przypomina ostrosłup prawidłowy czworokątny, Krzywą Wieżę w Pizie, która jest w kształcie walca oraz wiele innych przestrzennych kształtów.

„Tangram ZOO”

W ramach projektu innowacji pedagogicznej uczniowie przygotowali Tangram matematyczny, który został wywieszony na gazetce ściennej. Każdy uczeń miał za zadanie przygotować inny projekt z kolorowych wielokątów zgodnie z zasadami tworzenia tangramu matematycznego. Uczniowie poznali również historię tangramu i dowiedzieli się z jakich figur składa się chińska układanka.

„Wymarzony pokój”

Uczniowie przygotowując się do projektu musieli zmierzyć swój pokój oraz zastanowić się w jaki sposób chcieliby go umeblować lub wyposażyć w różne sprzęty. Rysując plany swojego pokoju ćwiczyli umiejętność posługiwania się znajomością rysunku technicznego oraz podstaw wymiarowania. Następnie obliczali powierzchnię rzeczywistą ścian, podłogi i sufitu przyjmując, że wszystkie te powierzchnie są prostokątami. Potrzebne to było po to, aby obliczyć, ile trzeba kupić farby do pomalowania ściany lub sufitu. Niektórzy uczniowie zaplanowali, że ściany swoich pokoi wytapetują. W tym celu obliczali jakie rolki i jaką ich ilość należy kupić, aby wyszło jak najbardziej ekonomicznie. Po skończeniu prac przygotowali kosztorys prac remontowych w arkuszu kalkulacyjnym.

 „Zakładamy trawnik szkoly”

Podczas zajęć koła matematycznego uczniowie uczestniczyli w wycieczce na szkolne boisko, gdzie za pomocą taśmy mierzyli jego szerokość oraz długość. Zmierzyli również dokładnie odległości między bramkami oraz słupkami do siatkówki. Następnie w szkole nanieśli swoje obliczenia na planie. Po krótkim namyśle dobrali odpowiednią skalę tak, aby jak najdokładniej odwzorować układ szkolnego boiska. W ten to właśnie sposób powstały plany zgodne z zasadami rysunku technicznego. Podczas następnej lekcji obliczyli powierzchnię boiska i zastanawiali się ile opakowań trawy należałoby kupić, aby obsiać planowany obszar. Ponieważ boisko w Glisnem posiada już murawę, uczestnicy innowacji dosiali tylko w brakujących miejscach trawę i podlali ją.

„Matematyka jako sztuka”

Uczniowie przygotowali portrety matematyków. Niektóre z nich były bardzo ciekawie wykonane. Używali różnych technik plastycznych oraz materiałów tj. bibuła, włóczka itp. Dzięki temu powstały bardzo oryginalne prace. Oprócz tego z Internetu dowiedzieli się  kim byli ci wielcy matematycy i co im wielkiego zawdzięczamy. 

Rekrutacja uczniów do projektu odbywała się na zasadzie powszechnej dostępności i wszyscy chętni skorzystali z tej możliwości. Relacje z projektów oraz zdjęcia zostały umieszczone na stronie internetowej szkoły szkolaglisne.edupage.org, w gazetce szkolnej „Szkolaczek”. Zaprezentowano je również rodzicom podczas zebrań. Naturalną formą ewaluacji był poziom zadowolenia dzieci z własnych dokonań i umiejętności rozwiązywania problemów matematycznych, technicznych i informatycznych oraz pozytywne opinie rodziców zebrane na podstawie ankiety.

Zofia Kościelniak